Vanliga frågor

Finner du inte svaret här? Mejla oss gärna så gör vi vårt bästa för att besvara din fråga!

  • Handla hos oss

    Jag är privatperson och vill börja handla hos er, hur gör jag?
    För att beställa en köttbox eller enskilda detaljer lägger du de produkter du vill ha i varukorgen. När du valt dina produkter går du till kassan för att välja leveranssätt samt betalningsmetod. Du fyller även i din mejladress och ditt postnummer. Om nu är ny kund blir du ombedd att fylla i även den resterande delen av dina kontaktuppgifter. Nästa gång du handlar behöver du dock bara fylla i din mejladress och ditt postnummer, då kommer dina sparade uppgifter upp automatiskt.

    Är köttet färskt eller fryst?
    Om köttet är fryst framgår det i informationen om respektive produkt. Annars är det färskt.

    Varför säljs vissa produkter frysta?
    Det beror dels på att vi vill ha hög leveranssäkerhet, det vill säga försäkra oss om att du får den produkt du har beställt i rätt tid, och för att vi vill kunna erbjuda så många produkter som möjligt under så stor del av året som möjligt. Då blir det nödvändigt att frysa in en del av dem, som lamm och gris, som vi endast slaktar under delar av året.

    Hur lång hållbarhet är det kvar på produkterna när jag får dem?
    De beror på hur lång hållbarhet produkten hade från början. En tumregel är minst 2-3 månader för frysta varor, minst 4-5 dagar för kylda styckdetaljer och minst 1-2 dagar för nötfärs. Undantaget är utförsäljning av varor med kort datum, då ger vi en rabatt eftersom bäst före- datumet närmar sig. 

    Notera skillnaden mellan "Bäst före" och "Sista förbrukningsdag". "Bäst före" innebär att produkten ofta går utmärkt att använda även om datumet passerat. Styckdetaljer i vacuumförpackning blir dessutom bara bättre om det får fortsätta möras i förpackningen. Låt därför lukten och utseendet på produkten avgöra, snarare än datumet. Vi anser att mat ska ätas upp, inte slängas.


    Hur kan man köpa ert kött om man inte vill beställa på hemsidan?
    Delar av vårt sortiment säljs i ett antal butiker runt om i Västsverige och ett par i Stockholm. Du hittar även vårt kött på menyn i ett antal utvalda storkök och restauranger.

    Butiker och restauranger

    Vi har en butik, restaurang eller storkök och vill börja handla hos er, hur gör vi?
    Vi har givetvis ett sortiment anpassat till större kök eller till butiker. Hör av dig till Daniel för mer information:

    Kontakta oss

     

  • Betalning

    Hur betalar jag?
    Du kan betala med faktura, swish eller betalkort. Väljer du faktura skickas den som pdf till den mejladress du registrerat. Fakturan anländer då några dagar efter leveransen och du har 10 dagar på dig att betala den.

    Varför gör ni en kreditprövning?
    Vi skickar ut produkter av stort värde till dig och därför görs en kreditkontroll vid din första beställning, om du valt faktura som betalningssätt. Vid varje kreditkontroll skickas en kopia till dig med den begärda informationen.

     

  • Leverans

    Kan jag få leverans där jag bor?
    När du handlar i vår webbshop levererar vi dina varor till ett antal utlämningsställen i södra Sverige. I Stockholm och Västsverige erbjuder vi också hemleverans till utvalda postnummer.
    Nedan hittar du den fullständiga listan över våra utlämningsställen. Leveransdatum för respektive utlämningsställe ser du endast i kassan när du checkar ut.

    Till listan

    oOBS! Boxarna kommer inte till Postens utlämningsställe – du måste gå in i butiken för att hämta dem!

    Hur lång tid tar det innan jag får leverans?
    Det beror för det första på var du bor. Till vissa orter har vi leverans varje vecka, till andra en gång i månaden, och därför kan leveranstiden variera. Oavsett leveransort behöver vi i de allra flesta fall ha din beställning senast en vecka innan leverans. 

    För det andra beror det på tillgången på produkterna du har valt. Vi jobbar alltid för att i största möjliga mån kunna möta dina önskemål och behov av våra olika produkter vid olika tidpunkter, men vår utmaning med det ligger i att vi köper in, slaktar och styckar hela djur. Eftersom det anatomiska ansvaret är grundläggande i vår verksamhet tar vi alltid vara på hela djuret. Det kan därför innebära att efterfrågan på en specifik detalj, ett organ eller en box blir högre än tillgången, och att det helt enkelt är slutsålt vissa veckor. Fråga oss då gärna om ett alternativ! En box som i princip aldrig tar slut är vår mest anatomiskt ansvarsfulla box: Nötboxen. Den innehåller bitar från hela djuret fördelar utefter hur ett djur faktiskt ser ut. En ypperlig möjlighet att prova nya spännande rätter!

    Hur levereras köttet?
    Köttet packas i en låda på 5 kg eller 10 kg, och skickas med tempererad transport (kylt och/eller fryst).

    Kan någon annan än jag själv hämta ut min leverans?
    Det går bra om personen ifråga har med sig din legitimation, precis som när man hämtar ut paket på posten. Om detta inte är möjligt - kontakta utlämningsstället och meddela namnet på den som hämtar i ditt ställe. Vi skickar varor av stort värde till dig och detta är för din säkerhet.


    Kan jag tipsa er om nya utlämningsställen där jag bor?
    Om du har tips på nya utlämningsställen i närheten av där du bor, kontakta då Johanna via mejl eller vår chat.

  • Hantering & tillagning

    Vad ska jag göra när jag har fått hem min box?
    Det är viktigt att försöka hålla kylkedjan obruten så långt som möjligt. Vi tar ansvar för att kylkedjan har varit obruten tills dess att du hämtar ut din köttbox. Därifrån är det viktigt att du så snart som möjligt tar köttet till ett kylskåp eller frys.
    Nötfärsen är bra att frysa ner så snabbt som möjligt. Detaljerna, å andra sidan, blir bara bättre om de får ligga i kylskåpet. I ett kylskåp som håller +4 grader kan man gott låta detaljerna fortsätta möra i vakuumförpackningen fram till bäst före-datumet. Därefter kan man antingen frysa ner eller tillaga köttet.
    Fryst kött håller i regel i 9–12 månader beroende på hur kallt det är i frysen. Upptining bör för bästa resultat ske långsamt, gärna i kylskåp.

    Varför mörknar köttet?
    Att kött mörknar är helt naturligt och bara ett tecken på att mörningsprocessen pågår i vakuumförpackningen. När man sedan tar ut köttet från vakuumförpackningen blir det rött igen. Detta är för att hemoglobinet i köttet tar upp syre.

    Behöver jag vara försiktig med att äta rått nötkött?
    Både ja och nej. Om de finns skadliga bakterier, så hittar du dem på köttets yta, det är därför inga problem att äta en hel köttbit som är röd eller rosa i mitten, då bakterierna på ytan har dött i samband med tillagning. Risken uppstår när köttet mals, och yta blandas in i hela köttet, som tillexempel köttfärs eller råbiff, men med god hantering och medvetenhet är även den risken hanterbar. Vi kommer dock aldrig kunna garantera att det är helt riskfritt att äta vår nötfärs rå.

    Läs gärna mer om detta på vår blogg:

    Är rått kött livsfarligt?

    Behöver jag vara försiktig med att äta rått lammkött?
    Lammkött skall inte ätas rått, då det kan innehålla parasiten toxoplasma. Den dör vid upphettning till 65°C eller vid infrysning. Vill du äta lammkotletter eller lammstek rosa, rekommenderar vi därför att du fryst köttet innan i minst 3 dygn innan tillagning.

    Hur många middagar räcker en köttbox till?
    Om man tänker sig att man använder 500 gram kött/middag till 3–4 personer, räcker en Nötbox – mellan till ca 20 middagar. Se även "Åtgång" under respektive köttbox för mer utförliga rekommendationer.

    Varför är köttet vakuumpackat?
    Köttet från Gröna gårdar hängmöras först på slakteriet och därefter i vår egen styckningslokal. Efter styckning vakuumpackas köttet. Vakuumförpackningen har många fördelar, såsom att förpackningen är mycket liten, hållbarheten blir lång, samt att mörningsprocessen fortsätter i förpackningen.

    Hur lång hållbarhet är det på köttet?
    Här får man skilja på färs och detaljer. Nötfärsens hållbarhet är 7 dagar. Hela detaljer, däremot, har en hållbarhet på minst 3 veckor och blir bara bättre och bättre i kylen under denna tid. Allra bäst är detaljerna samma dag som bäst före-datumet. Kött bör förvaras i max + 4° C om det inte är nedfryst. Var alltid noga med att titta och lukta innan du slänger något- mat håller oftast längre än bäst före-datum!

    Hur kokar man sin egen buljong?
    Om du vill koka din egen buljong bör du beställa märgben eller vår Buljongbox som finns i flera varianter. Läs också hur du kn gå tillväga här:

    Koka egen buljong

    Hur stor plats tar köttet i kylen/frysen?
    Kött är kompakt och tar mindre plats än man tror. Innehållet i en köttbox på 10 kg får enkelt plats i en hylla i kylen eller frysen. Tänk dock på att frysa in köttet i omgångar. I bilden nedan kan du se hur mycket plats 5 kg kött tar i ett normalstort kylskåp (Kokbox, 5 kg).

     

  • Reklamation

    Hur reklamerar jag en köttbit?
    Om du vill reklamera en köttbit meddelar du oss så fort som möjligt. Vi ser helst att du sparar hela plastförpackningen inklusive etikett. Om du av någon anledning inte har sparat den, är det viktigt att du skrivit upp och sparat följande information: refererensnummer (på etiketten kallat "Ref.nr:") med alla siffror, packdag och gård. Detta, för att vi skall kunna spåra köttbiten och säkerställa vad som har hänt. Har du inte dessa uppgifter, kan vi tyvärr inte godta reklamationen.

     

  • Råvarans ursprung

    Är alla gårdar som levererar till er delägare?
    Nej, gårdarna som levererar till oss är självständiga gårdar och väljer själva om de ska leverera till oss eller till andra. Däremot ställer vi höga krav på deras uppfödning, bland annat att de ska vara KRAV-anslutna och att deras djur bara får matas med gräs och inte med inslag spannmål eller kraftfoder.

    Var ser jag varifrån mitt kött kommer?
    Det ser du på etiketten, precis under detaljens namn.

    Ursprungsmärkning

    Varför står det inte på min nötfärs vilken gård köttet kommer ifrån?
    Rent anatomiskt mals ungefär hälften av ett djur till färs. Den färs som vi packar inne på styckeriet mals från de djur som vi för tillfället har inne. Det händer att djuren kommer från 2-3 olika gårdar. Därför skriver vi inte ut ursprungsgård på nötfärspaketen. Vill du trots allt veta vilka gårdar det rör sig om är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

    Är alla gårdar som levererar till er KRAV-certifierade?
    Nej, gården som vår gris kommer ifrån är EU-ekologisk. Alla andra gårdar är KRAV-certifierade.

    Använder ni er av antibiotika och hormoner i uppfödningen?
    Nej, att tillsätta tillväxthormoner i produktionen är strikt förbjudet enligt svensk lag. Dessutom anser vi att en tillväxt i lagom takt, vilket är betydligt långsammare än konventionell djuruppfödning, ger en högre köttkvalitet, och då är tillväxthormoner direkt kontraproduktivt. Vårt kött är garanterat fritt från tillsatta hormoner, precis som allt svenskt kött skall vara.
    Vår användning av antibiotika är ytterst restriktiv och ges enbart om djuret är sjukt eller skadat. Efter detta är det karens innan slakt får ske på mellan 6-12 månader. Detta är enligt Svensk djurskyddslag samt de regler som KRAV satt upp. Våra djurs hälsa kontrolleras och dokumenteras av både Länsstyrelsen och den årliga KRAV-kontrollen på samtliga gårdar, samt våra besök på gårdarna. En hög djurhälsa är förutsättningen för en låg användning av antibiotika och andra medicinska preparat.

    Hur går slakten till?
    Vi använder oss av följande slakterier:

     

    Både lammen och nötkreaturen avlivas med lufttryckspistol, vilket omedelbart gör dem hjärndöda innan de hängs upp för avblodning. Grisen avlivas med en slags elbedövning vilket också leder till omedelbar hjärndöd. Djuren avlivas alltid ett i taget, inte samlat i grupp.

     

DU KANSKE OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV