Köp- & leveransvillkor

 

Genom att köpa en vara via vår hemsida eller per telefon ingår du ett avtal med oss. Du godkänner i och med ditt köp att vi får lagra de uppgifter du angett i beställningen. Du godkänner också att vi får kommunicera adekvat information gällande ditt köp, såsom leveransinformation, kundundersökningar, produkt- och leveransfeedback. Säljande information, som nyhetsbrev, godkänner du separat vid köptillfället, eller vid annat tillfälle.
Nedan följer en förenklad version av våra köpvillkor i form av vanliga frågor. Efter detta finner du våra fullständiga köp-och leveransvillkor. För frågor kring dessa villkor är du välkommen att ringa oss på vardagar kl 10.00–16.00 (lunchstängt 12.00–13.00) på tel 0522–65 01 77 eller mejla till info@gronagardar.se.

 

Hur fungerar det att betala?
Du kan betala med Swish, kort, faktura eller kredit. Samtliga alternativ hanteras av Swedbank Pay.

 

Jag vill ångra mitt köp. Hur gör jag?
Du har rätt att häva köpet senast 8 dagar innan leveransdag, vilket du gör genom att kontakta oss på info@gronagardar.se. Vid ångrat köp återbetalar vi eventuellt förskottsbetalt belopp. Observera att det kan ta upp till 5 dagar innan återbetalningen är genomförd.

 

Hur gör jag för att ändra mina kontaktuppgifter?
Du ändrar dina uppgifter genom att logga in på Swedbank pay med Mobilt Bank-ID.

 

Hur får jag får jag min beställning levererad?

Din leveransdag är alltid den du valt i beställningen. Tänk på att det är ditt ansvar att hämta varorna/vara hemma vid den dag och tid som anges, och att vid hämtning av varor ta med din legitimation. Hämtar du inte varorna/inte är hemma och varorna förfaras kommer vi ändå kräva dig på betalning. Om någon annan än du själv kommer att hämta dina varor måste vi informeras om detta senast 3 arbetsdagar innan leverans, så att rätt namn står på varorna. Du kommer innan leveransdagen få ett påminnelsemejl och samma dag ett sms.

Merparten av de varor vi säljer skall förvaras kylt eller fryst, enligt anvisningarna på paketen, för att vi ska kunna garantera varans hållbarhet. För dig som hämtar på ett utlämningsställe, och har mer än en halvtimme hem, kan det därför vara klokt att ta med en kylväska om det är varmt ute.

 

 

Det är fel på min leverans, vad gör jag?
Om du önskar reklamera eller rapportera fel på varan eller packningen ber vi dig att kontakta oss på info@gronagardar.se med den mejladress du lade ordern med. Vår målsättning är att svara inom 1 arbetsdag. För leveransfrågor ber vi dig att omgående kontakta transportbolaget som utför leveransen. De är tillgängliga under leveranstid och nås på gordondelivery.com. Skulle du inte vara nöjd med deras svar eller lösning ska du givetvis vända dig till oss. Per telefon 0522-650177 vid brådskande ärenden, och per mejl (info@gronagardar.se) vid sådant som kan vänta en dag.

Om du fått leverans och det är något som inte riktigt stämmer, tveka då inte att kontakta oss omgående. Vår målsättning är alltid att du skall vara nöjd och vilja fortsätta vara vår kund, så vi ber dig ge oss en chans att rätta till det som eventuellt blivit fel.  


 

§1 Allmänt
Dessa köpvillkor gäller dig som är kund till Gröna gårdar. Kund blir du genom att godkänna dessa villkor och lägga en beställning, antigen genom gronagardar.se, via e-post eller via telefon.
Vid beställning av varor via gronagardar.se ingår kund (nedan kallat du) och Gröna gårdar ett avtal om köp som regleras av dessa leveransvillkor.

 

§2 Beställning
Beställning sker i första hand via vår hemsida (gronagardar.se) och via telefon 0522-65 01 77.
Gröna gårdar förbehåller sig rätten att häva en beställning om vi misstänker bedrägeri eller om beställaren exempelvis har en betalningsanmärkning. Beställaren måste vara myndig. Vi kan löpande justera priser och ändra produktinformation, dessa ändringar annonseras på hemsidan. Vi reserverar oss för slutförsäljningar, ändringar i innehållet samt fel i informationen på hemsidan. Vi reserverar oss rätten till avtalsfrihet.

 

§3 Leveransdag
Leveransdatumet är datumet som du väljer vid din beställning. Skulle du efter det att du lagt din beställning få förhinder, kontakta oss då omgående om du vill flytta eller stryka ordern. Du har rätt att häva ditt köp eller flytta ordern 6 dagar innan leveransdag.

 

§4 Leverans 

§4a Utlämningsställe
Det är ditt ansvar att hämta ut varorna på utlämningsstället. Varorna finns endast tillgängliga på leveransdagen om inget annat är avtalat. För icke uthämtade varor återbetalas noll (0) kronor. Öppettider för respektive utlämningställe varierar, samma gäller när på dagen leveransen sker. I ditt slutgiltiga bekräftelsemejl står alltid från och med vilken tid du kan hämta dina produkter. Observera att tiden är satt utifrån ett normalt trafikläge för transportbolagen (se även §7 och §15). Om du till exempel har lång väg att åka, kontakta oss innan så dubbelkollar vi att din leverans kommit fram i rätt tid.
Vid utlämning av dina varor sker alltid ID-kontroll för din säkerhet, tänk därför på att ha med dig din legitimation. Bud visar bådas leg.

 

§4b Hemleverans
Väljer du att få dina varor levererade till den adress du angivit som leveransadress är det ditt ansvar att vara hemma på den tid och dag som är angiven vid beställning. För vissa leveransområden kommer du att få en mer specifik tid av budet som kör varorna, det räcker då att vara hemma runt den angiva intervallen som ges av fraktbolaget. Vi kan ställa av varorna utanför din dörr, men då accepteras ej reklamation på grund av saknade eller skadade  varor som rimligen kan ha orsakats av att de stod obevakade. Är du inte hemma eller kontaktbar vid leveranstillfället återbetalas noll (0) kronor för varorna.
Observera att när du väljer hemleverans kommer dina personuppgifter skickas vidare till den aktör som distribuerar godset.

 

§5 Leveranskostnader
Leveranskostnaderna varierar beroende av valt leveranssätt. Väljer du leverans till ett utlämningsställe är det fraktfritt vid beställning över 500 kr, annars tillkommer en avgift på 99 kr. Vid hemleverans är frakten gratis vid order över 1 800kr. Fraktavgift för hemleverans utgår enligt följande:

• 99 kr avgift vid ordervärde 501-1799 kr
• 199 kr avgift vid ordervärde under 500 kr

 

§6 Reklamation
Kontrollera alltid varorna vid leverans så att inget har skadats och att vakuumförpackningarna är intakta. Utsända köttvaror tas ej i retur utan godkännande från Gröna gårdar. Senast samma dag eller dagen efter leverans ska anmärkningar göras, fotodokumentation på etikett  gäller som underlag om du inte vill spara förpackningen. Vid fel på vara ersätts det med tillgodo vid nästa beställning. Senare inkomna klagomål godkänns ej om inte reklamationen är av sådan art att undantag kan ges. Felet skall rimligen ha uppstått under vår, transportbolagets eller utlämningsställets hantering.

 

§7 Utebliven leverans
Vid utebliven eller avsevärt felaktig leverans som orsakats av Gröna gårdar, utlämningsställe eller transportbolag har du rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna, om leverans senast nästkommande vardag inte kan erbjudas (detta gäller ej vid §15).

 

§8 Innehåll
Våra produkter innehåller alltid ekologiskt griskött, eller KRAV-certifierat och gräsuppfött nöt- och lammkött, eller KRAV-certifierat kycklingkött. Varje produkt beskrivs med det innehåll som vi planerar ska ingå, ofta utifrån kategorier. Angiven vikt är minimivikt. Vi kan inte garantera specifika mängder av vissa detaljer eller att specifika detaljer alltid finns i en produkt om vi inte tydligt angett detta. Om man köpt flera av samma detalj kan det  hända att man får färre antal paket än man beställt, men rätt totalvikt. Vi reserverar oss mot förändringar i innehållet av mindre art samt att detaljer byts ut mot motsvarande detaljer med samma egenskapar och värde. Gällande hållbarhet utlovar vi minst 2-3 månader för frysta varor, minst 4-5 dagar för kylda styckdetaljer och minst 1-2 dagar för nötfärs. Undantaget är utförsäljning av varor med kort datum, då ger vi en rabatt eftersom bäst före- datumet närmar sig. 

 

§9 Priser
Alla priser är i svenska kronor (SEK) inkl. moms.

 

§10 Betalning
Betalning sker via betalkort, swish, faktura eller kredit, med betalningstjänsten Swedbank Pay. Betalningsvillkor för fakturakunder är 10 dagar netto. Det utförs en kreditkontroll på förstagångskunder som valt faktura, samt stickprovsvis på återkommande kunder. Om betalning ej sker på 10 dagar skickas det ut en fakturapåminnelse per mejl för betalning och senare en faktura med påminnelseavgift. Vid utebliven betalning kommer fakturan att skickas vidare till inkasso, efter påminnelsefakturans betaldatum har löpt ut. Saknar du svenskt personnummer kan vi tyvärr inte erbjuda leverans mot faktura eller kredit. Mer information om Swedbank Pay hittar du här.

 

§11 Ångerrätt
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller ångerrätt inte för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, så som livsmedel. Du har dock rätt att häva köpet fram till åtta (8) arbetsdagar före leveransdag. För lammskinn gäller ångerrätt på 14 dagar från leveransdag. Eventuell returkostnad betalas av kunden.

 

§12 Personuppgiftslagen
Hantering av personuppgifter faller under GDPR. I och med att leveransvillkoren har godkänts, godkänns också att Gröna gårdar lagrar dina personuppgifter. Lagring av personuppgifter sker för att kunna hantera köp och leverans samt kommunicera till dig på det sätt du godkänt. Vi lämnar inte ut uppgifter till tredje part utan ditt samtycke och om vi inte tvingas till det, vid till exempel misstanke om brott. När du fyller i dina uppgifter vid köp kommer vi lagra dem om du godkänner detta. Nästa gång kan du komma åt dina uppgifter genom att skriva in din mejladress och det postnummer du använde vid senaste leveranstillfälle.
 

Läs mer i vår integritetspolicy

 

§13 Återvinning
Då vi hanterar känsliga produkter som kött i våra lokaler får vi tyvärr inte återta utsända lådor av livsmedelshygieniska skäl. För transportemballaget rekommenderar vi wellpappåtervinningen. Plastförpackningen återvinns som plast.

 

§14 Kundservice
Behöver du hjälp med din beställning, har synpunkter eller frågor är du välkommen att ringa oss på vardagar kl 08.00–18.00 på tel 0522–65 01 77 eller mejla till info@gronagardar.se.
Undrar du över hur du ska tillaga någon av de delar du fått i våra produkter, rekommenderar vi att du kikar under ”Recept och tips” och ”Köttskola” på vår webb.

 

§15 Force majeur
Vi förbehåller oss mot förhinder att leverera på grund av omständigheter utanför vår kontroll som inte går att beräkna såsom krig, krigsliknande tillstånd, arbetspartskonflikter, strejk, eldsvåda, oväder, trafikolyckor, trafikstörningar, katastrofer eller liknande händelser.
 

Ladda ner våra köp - & leveransvillkor som pdf

 

Gröna gårdar AB © januari 2021