Köp- & leveransvillkor

 

Genom att köpa en vara via vår hemsida eller per telefon ingår du ett avtal med oss. Du godkänner i och med ditt köp att vi får lagra dina kunduppgifter, att vi får kommunicera till dig adekvat information gällande ditt köp samt ytterligare information (nyhetsbrev etc.) om du godkänt detta.
Nedan följer en förenklad version av våra köpvillkor med de mest väsentliga delarna som frågor. Efter detta finner du våra fullständiga betalnings- och köpvillkor. För frågor kring dessa villkor är du välkommen att ringa oss på vardagar kl 08.00–16.00 på tel 0522–65 01 77 eller mejla till info@gronagardar.se.

 

Hur fungerar det att betala med kort?
Pengarna kommer dras direkt från ditt kort. Skulle det bli strul med ordern eller du vill häva den (senaste 8 arbetsdagar innan) så återbetalas beloppet i sin helhet. Observera att det kan ta upp till 14 dagar innan återbetalningen är genomförd.

 

Jag vill betala via faktura, hur gör jag?
Om du väljer att betala med faktura kommer en kreditkoll att göras efter det att du tryckt på köpknappen. Detta gör vi på alla nya kunder och kan ske även på återkommande kunder. Det är inte för att vi misstror just dig, utan för att vi då och då får kunder som uppger sig för att vara någon annan än de är, eller som inte är intresserade att göra rätt för sig. Det är viktigt att du anger personnumret på personen som lägger beställningen. Även om du som privatperson lägger en beställning som ska faktureras ett företag måste ett personnummer anges. Stämmer inte kunden med kreditkollen, eller om krediten inte godkänns, kommer vi kontakta personen som kreditkollen utfördes på. Detta kan göra att ditt leveransdatum skjuts fram. Vid köp över 7000 kr godkänns inget annat än förskottsbetalning.

 

Hur får jag får jag min beställning levererad?
Din leveransdag är alltid den du valt i beställningen. Tänk på att det är ditt ansvar att hämta varorna/vara hemma vid den dag och tid som anges och att vid hämtning av varor ta med din legitimation. Hämtar du inte varorna/inte är hemma och varorna förfars kommer vi ändå kräva dig på betalning. Om någon annan än du själv kommer att hämta dina varor måste vi informeras om detta senast 3 arbetsdagar innan, så att rätt namn står på varorna. Du kommer innan leveransdagen få ett påminnelsemejl och samma dag ett sms. Tänk också på att det är kylvaror du hämtar. En grundregel, om det är varmare än 15–20°C utomhus och du har mer än en timma hem, är att eventuellt ta med dig en kylväska. Varje timme i rumstemperatur eller högre gör att du förlorar ungefär en dags hållbarhet.

 

Jag vill ångra eller reklamera mitt köp, hur gör jag?
Du har rätt att häva köpet 9 dagar innan leveransdag. Då betalar vi åter det belopp du ev. har förskottsbetalt och stryker din order. Observera att det kan ta upp till 14 dagar innan återbetalningen är genomförd.

Om du fått leverans och det är något som inte riktigt stämmer, tveka då inte att kontakta oss omgående. Vår målsättning är alltid att du skall vara nöjd och vilja fortsätta vara vår kund, så vi ber dig ge oss en chans att rätta till det som eventuellt blivit fel.  


 

 

§1 Allmänt
Dessa köpvillkor gäller dig som är kund till Gröna gårdar. Kund blir du genom att godkänna dessa villkor och lägga en beställning, antigen genom gronagardar.se, eller via telefon.
Vid beställning av varor via gronagardar.se ingår kund (nedan kallat du) och Gröna gårdar ett avtal om köp som regleras av dessa leveransvillkor.

 

§2 Beställning
Beställning sker i första hand via vår hemsida (gronagardar.se) och via telefon 0522-65 01 77.
Gröna gårdar förbehåller sig rätten att häva en beställning om vi misstänker bedrägeri eller om beställaren har en betalningsanmärkning. Beställaren måste vara myndig. Vi kan löpande justera priser och ändra produktinformation, dessa ändringar annonseras på hemsidan. Vi reserverar oss för slutförsäljningar, ändringar i innehållet samt fel i informationen på hemsidan. Vi reserverar oss rätten till avtalsfrihet.

 

§3 Leveransdag
Leveransdatumet är datumet som du väljer vid din beställning. Skulle du efter det att du lagt din beställning få förhinder, kontakta oss då omgående om du vill flytta eller stryka ordern. Du har rätt att häva ditt köp 8 dagar innan leveransdag, och flytta ordern 4 arbetsdagar innan leveransdag en gång per beställning.

 

§4 Leverans 

§4a Utlämningsställe
Det är ditt ansvar att hämta ut varorna på utlämningsstället. Varorna finns endast tillgängliga på leveransdagen om inget annat är avtalat. För icke uthämtade varor återbetalas noll (0) kronor. Öppettider för respektive utlämningställe varierar, samma gäller när på dagen leveransen sker. I ditt slutgiltiga bekräftelsemejl står alltid från och med vilken tid du kan hämta dina produkter. Observera att tiden är satt utifrån ett normalt trafikläge för transportbolagen (se även §7 och §15). Om du till exempel har lång väg att åka, kontakta oss innan så dubbelkollar vi att din leverans kommit fram i rätt tid.
Vid utlämning av dina varor sker alltid ID-kontroll för din säkerhet, tänk därför på att ha med dig din legitimation. Bud visar bådas leg.

 

§4b Hemleverans
Väljer du att få dina varor levererade till den adress du angivit som leveransadress är det ditt ansvar att vara hemma på den tid och dag som är angiven vid beställning. För vissa leveransområden kommer du att få en mer specifik tid av budet som kör varorna, det räcker då att vara hemma runt den angiva intervallen som ges av fraktbolaget. Vi kan ställa av varorna utanför din dörr, men då accepteras ej reklamation på grund av saknade eller skadade  varor som rimligen kan ha orsakats av att de stod obevakade. Är du inte hemma eller kontaktbar vid leveranstillfället återbetalas noll (0) kronor för varorna.
Observera att när du väljer hemleverans kommer dina personuppgifter skickas vidare till den aktör som distribuerar godset.

 

§5 Leveranskostnader
Leveranskostnaderna varierar beroende av valt leveranssätt. Väljer du leverans till ett utlämningsställe är det fraktfritt vid beställning över 500 kr, annars tillkommer en avgift på 99 kr. Vid hemleverans är frakten gratis vid order över 3 500kr. Fraktavgift för hemleverans utgår enligt följande:

• 99 kr avgift vid ordervärde 1 500-3 499 kr
• 149 kr avgift vid ordervärde 500–1 499 kr
• 199 kr avgift vid ordervärde under 500 kr

 

§6 Reklamation
Kontrollera alltid varorna vid leverans så att inget har skadats och att vakuumförpackningarna är intakta. Utsända köttvaror tas ej i retur utan godkännande från Gröna gårdar . Senast samma dag eller dagen efter leverans ska anmärkningar göras, fotodokumentation på etikett  gäller som underlag om du inte vill spara förpackningen. Vid fel på vara ersätts det med tillgodo vid nästa beställning. Senare inkomna klagomål godkänns ej om inte reklamationen är av sådan art att undantag kan ges. Felet skall rimligen ha uppstått under vår, transportbolagets eller utlämningsställets hantering.

 

§7 Utebliven leverans
Vid utebliven eller avsevärt felaktig leverans som orsakats av Gröna gårdar, utlämningsställe eller transportbolag har du rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna, om senare leverans inte kan godtas (detta gäller ej vid §15).

 

§8 Innehåll
Våra produkter innehåller alltid KRAV-certifierat gräsuppfött nöt- eller lammkött från ett utvalt antal uppfödare. Varje produkt beskrivs med det innehåll som vi planerar ska ingå, ofta utifrån kategorier. Angiven vikt är minimivikt. Vi kan inte garantera specifika mängder av vissa detaljer eller att specifika detaljer alltid finns i en produkt om vi inte tydligt angett detta. Vi reserverar oss mot förändringar i innehållet av mindre art samt att detaljer byts ut mot motsvarande detaljer med samma egenskapar och värde.

 

§9 Priser
Alla priser är i svenska kronor (SEK) inkl. moms.

 

§10 Betalning
Betalning sker via betalkort eller faktura. Betalningsvillkor för fakturakunder är 10 dagar netto. Vi gör alltid en kreditkontroll på alla förstagångskunder och valt faktura som betalsätt samt stickprovsvis på återkommande kunder. Om betalning ej sker på 10 dagar skickar vi ut en fakturapåminnelse, då tillkommer en avgift på 50 kr. Förfaller fakturan även då till betalning kommer vi skicka den vidare till inkasso.
Är du bosatt utanför Sverige godkänner vi ej betalning mot faktura. Vi kräver förskottsbetalning på samtliga varor. Handlar du varor som måste betalas mot faktura då t.ex. vikten bestäms vid leverans, kommer vi kräva en större deposition och sedan fakturera dig det exakta beloppet efter leverans. Då tillkommer ingen fakturaavgift.

 

§11 Ångerrätt
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller ångerrätt inte för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, så som livsmedel. Du har dock rätt att häva köpet fram till nio (9) arbetsdagar före leveransdag. För lammskinn gäller ångerrätt på 14 dagar från leveransdag. Eventuell returkostnad betalas av kunden.

 

§12 Personuppgiftslagen
Hantering av personuppgifter faller under GDPR. I och med att leveransvillkoren har godkänts, godkänns också att Gröna gårdar lagrar dina personuppgifter. Lagring av personuppgifter sker enbart för att kunna hantera köp och leverans samt kommunicera till dig på det sätt du godkänt. Vi lämnar inte ut uppgifter till tredje part utan ditt samtycke och om vi inte tvingas till det, vid till exempel misstanke om brott. När du fyller i dina uppgifter vid köp kommer vi lagra dem om du godkänner detta. Nästa gång kan du komma åt dina uppgifter genom att skriva in din mejladress och det postnummer du använde vid senaste leveranstillfälle.
 

Läs mer i vår integritetspolicy

 

§13 Återvinning
Då vi hanterar känsliga produkter som kött i våra lokaler får vi tyvärr inte återta utsända lådor av livsmedelshygieniska skäl. För transportemballaget rekommenderar vi wellpappåtervinningen. Plastförpackningen återvinns som plast.

 

§14 Kundservice
Behöver du hjälp med din beställning, har synpunkter eller frågor är du välkommen att ringa oss på vardagar kl 08.00–16.00 på tel 0522–65 01 77 eller mejla till info@gronagardar.se.
Undrar du över hur du ska tillaga någon av de delar du fått i våra produkter, rekommenderar vi att du kikar under ”Recept och tips” och ”Köttskola” på vår webb.

 

§15 Force majeur
Vi förbehåller oss mot förhinder att leverera på grund av omständigheter utanför vår kontroll som inte går att beräkna såsom krig, krigsliknande tillstånd, arbetspartskonflikter, strejk, eldsvåda, oväder, trafikolyckor, trafikstörningar, katastrofer eller liknande händelser.
 

Ladda ner våra köp - & leveransvillkor som pdf

 

Gröna gårdar AB © maj 2018