Köp- & leveransvillkor

 

Genom att lägga en beställning via vår hemsida eller per telefon ingår du ett avtal med oss. Du godkänner i och med ditt köp att vi får lagra de uppgifter du angett i beställningen. Du godkänner också att vi får kommunicera relevant information gällande ditt köp, såsom leveransinformation, produkt- och leveransfeedback och kundundersökningar. Säljande information, som nyhetsbrev, godkänner du separat vid köptillfället, eller vid annat tillfälle.

För frågor kring dessa villkor är du välkommen att kontakta oss! Våra kontaktvägar och aktuella öppettider hittar du här.

 

§1 Allmänt
Dessa köpvillkor gäller dig som är kund till Gröna gårdar. Kund blir du genom att godkänna dessa villkor och lägga en beställning, antingen genom gronagardar.se, via e-post eller via telefon.

Vid beställning ingår kund (nedan kallat du) och Gröna gårdar ett avtal om köp som regleras av dessa leveransvillkor.

§2 Beställning
Beställning sker i första hand via vår hemsida (gronagardar.se) och via telefon 0522-65 01 77.

Gröna gårdar förbehåller sig rätten att häva eller neka en beställning. Du som beställer måste vara myndig. Vi kan löpande justera priser och ändra produktinformation, dessa ändringar annonseras på hemsidan. Vi reserverar oss för slutförsäljningar, ändringar i innehållet samt fel i informationen på hemsidan. Vi reserverar oss rätten till avtalsfrihet med tredje part.

§3 Leveransdag
Leveransdatumet är datumet som du väljer vid din beställning. Skulle du efter det att du lagt din beställning få förhinder, kontakta oss då omgående om du vill senarelägga eller stryka ordern. Du har rätt att häva ditt köp eller senarelägga ordern senast fem (5) vardagar före leveransdag.

§4 Leverans 

§4a Utlämningsställe
Det är ditt ansvar att hämta ut varorna på utlämningsstället. Varorna finns endast tillgängliga på leveransdagen om inget annat är avtalat. För icke uthämtade varor återbetalas noll (0) kronor. Observera att tiden är satt utifrån ett normalt trafikläge för transportbolagen (se även §7 och §16). Om du till exempel har lång väg att åka, kontakta oss innan så dubbelkollar vi att din leverans kommit fram i rätt tid.

Vid utlämning av dina varor sker alltid ID-kontroll för din säkerhet, tänk därför på att ha med dig din legitimation. Bud visar bådas leg.

§4b Hemleverans
Väljer du att få dina varor levererade till den adress du angivit som leveransadress är det ditt ansvar att varorna kan tas emot på den tid och dag som är angiven vid beställning. Vi kan ställa av varorna utanför din dörr, men då accepteras ej reklamation på grund av saknade, skadade eller upptinade varor som rimligen kan ha orsakats av att de stod obevakade.

Observera att när du väljer hemleverans kommer dina personuppgifter skickas vidare till den aktör som distribuerar godset.

§4c Digital leverans
Våra digitala presentkort skickas automatiskt till den mejladress du angivit vid beställningen. Leverans sker normalt inom 5 minuter efter genomfört köp. Om uppgifterna som lämnats är felaktiga bär Gröna gårdar inget ansvar för leveransen, var därför uppmärksam när du lägger din order så att mejladressen stämmer.

§4d Postleverans
Postleveransvaror skickas med PostNord eller Bring till närmaste utlämningsställe senast två (2) vardagar efter genomförd beställning. Vilka varor som skickas som postpaket får du information om på respektive produktsida, i vår kassa samt i ditt orderbekräftelsemejl.


§5 Leveranskostnader
Leveranskostnaderna varierar beroende på valt leveranssätt och utgår per lagd order. Väljer du leverans till ett utlämningsställe är det fraktfritt vid beställning över 700 kr, annars tillkommer en avgift på 99 kr. Vid hemleverans är frakten gratis vid order över 1 800kr. Fraktavgift för hemleverans utgår enligt följande:

• 99 kr avgift vid ordervärde 701-1799 kr
• 199 kr avgift vid ordervärde under 700 kr

För varor som skickas digitalt eller via post utgår ingen leveranskostnad.

§6 Reklamation
Kontrollera alltid varorna vid leverans så att inget saknas, har skadats och att förpackningarna är intakta.  Om något saknas i din leverans behöver anmälan om detta inkomma till oss per mejl senast dagen efter leverans. Om något visar sig vara skadat uppmanar vi dig att kontakta oss per mejl så snart felet upptäckts. Vid en reklamation vill vi ha så mycket information som möjligt för att kunna spåra felet, såsom referensnummer angivet på etiketten, bild på produkten och/eller dess förpackning samt en beskrivning av felet.

§7 Utebliven leverans
Vid utebliven leverans som orsakats av Gröna gårdar, utlämningsställe eller transportbolag har du rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna, om leverans senast nästkommande dag inte kan erbjudas (detta gäller ej vid §16).

Vid utebliven leverans som ej orsakats av Gröna gårdar eller vår leveranspartner återbetalas noll (0) kronor för varorna.

§8 Produkter
Specifikationer gällande din produkt finner du på respektive produktsida på www.grönagårdar.se. Angiven vikt är minimivikt. Om man köpt flera av samma detalj kan det  hända att man får fler eller färre antal paket än man beställt, men rätt sammanlagd totalvikt. Vi reserverar oss för lagerfel och du återbetalas för varor som på grund av detta ej har kunnat levereras. Återbetalningen sker med samma betalmetod som du använde vid köpet.

Minsta antal dagar till utgångsdatum som du kan förvänta dig vid leverans*:

Färska nötköttsdetaljer: 4 dagar
Färsk nötfärs: 1 dag
Frysta köttboxar: 3 månader
Frysta detaljer, organ, chark och buljongbensboxar: 2 månader
Torrvaror: 3 månader
Mejerivaror: 1 månad 

*Undantaget är utförsäljning av varor med kort datum, då ger vi en rabatt eftersom bäst före-datumet närmar sig.

§9 Priser
Alla priser är i svenska kronor (SEK) inkl. moms. För varor med angivet kilopris, är styckpriset som anges på produkten satt efter angiven vikt. Vikten som anges är varans minimumvikt, och skulle den verkliga vikten understiga angiven vikt vid packning av order, återbetalas mellanskillnaden. Återbetalning sker i samband med leverans, enligt §12.

§10 Betalning
Betalningen sker via betaltjänsten Swedbank Pay. Mer information hittar du här: https://www.swedbankpay.se/konsument/kundservice

§11 Ångerrätt
Utsända produkter tas ej i retur utan godkännande från Gröna gårdar. Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller ångerrätt inte för livsmedel. Du har dock rätt att häva köpet fram till fem (5) vardagar före leveransdag.

För postvaror samt varor med digital leverans gäller ångerrätt på 14 dagar från beställning. Ångerrätten gäller ej helt eller delvis utnyttjade presentkort. Kontakta Gröna gårdars kundtjänst för att utöva din ångerrätt. Eventuell returkostnad betalas av dig.


§12 Återbetalning
Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du använt vid beställning, utan onödigt dröjsmål.

§13 Personuppgiftslagen
Hantering av personuppgifter faller under GDPR. Information om hur vi lagrar och hanterar personuppgiftsdata hittar du i vår Integritets- och personuppgiftspolicy.

§14 Återvinning
Vi har tyvärr inte möjlighet att återta utsända lådor på grund av livsmedelshygienska skäl. För wellpapplådan rekommenderar vi wellpappåtervinningen. Plastförpackningen återvinns som plast.

§15 Kundservice
Behöver du hjälp med din beställning, har synpunkter eller frågor är du välkommen att kontakta oss. Våra kontaktvägar och öppettider hittar du här.

§16 Kommunikation och marknadsföring
Genom att bli kund hos Gröna gårdar godkänner du att mota relevant information gällande ditt köp. Leverans- och betalningsinformation, produkt- och leveransfeedback samt kundundersökningar är exempel på detta. Kommunikationen sker primärt genom mejl och sms men kan även ske via telefon och brev. Du godkänner också att motta kommunikation i form av köppåminnelser via mejl, brev, sms och erbjudanden i samband med detta. Nyhetsbrev godkänner du genom ett separat samtycke vid köptillfället.

§17 Force majeur
Skulle Gröna gårdar på grund av omständighet, som kan anses ligga bortom Gröna gårdar kontroll (”Force majeure”) eller vid andra liknande omständigheter, vara förhindrad att utföra våra åtaganden gentemot dig, utgör detta inte ett avtalsbrott. Även vid Force majeure-situationer kommer Gröna gårdar alltid att i möjligaste mån försöka utföra våra åtaganden och i de fall där detta inte är möjligt i skälig omfattning kompensera dig.

 

Gröna gårdar AB © maj 2023